В този урок ще разгледаме всички основни програми които трябва да имате инсталирани на вашият компютър, за да започнете първите стъпки в програмирането на PIC процесорите. Всикчи програми за създавнето на софтуера, компилирането до *.HEX файла, помощни програми за четене на описанията, редактиране на *.HEX файловете, видове *.HEX файлове и други видове данни и помощна информация.
1.     Развойна среда MPLAB IDE
Развойната софтуерна среда е създадена и се поддържа постоянно от завода производител на процесорите microchip. Средата е сободна за изтегляне, ъпдейт и допълнителни добавки – модули за всякакви процесори, компилатори и диагностични софтуерни разработки. Може да бъде използвана и като дебъгер за вашите софтуерни проекти със определени развойни платки на същия завод. Някои от програматорите като pickit2, pickit3, icd предлагат дебъгване в реално време на работещите електронни схеми със написаният от вас софтуер. За напредналите mplab предлага изпълнение на проекти с мощни процесори от фамилията pic24, pic32 и други комуникационни интеграли. Новото е че microchip купиха дългогодишния си конкурент atmel, като може би тези процесори ще се развият или ще се затрият.
Най доброто решение е това че в развойната среда може да инсталирате компилатор за езика за прогрмиране на процеосорите който ползвате и познавате най-добре. Естествено, асемблер е най старият и първият който и до сега се използва за програмиране на софтуер. Смао че вече софтуера стана доста обемист, сложен и изисква доста писане за да може да се пише на асемблер. За това езика за програмиране С/С++ предлага много по удобен начин за писане, лесно разбираем синтаксис, лесно и бързо откриване на грешки в софтуер от други колеги и клиенти. Езикът С/С++ е много стар като разработка, има много развойни среди който могат да компилират вашия софтуер за ЛИНУКС, уиндоус, андроид и други операционни системи. Същият език със същите команди и синтаксис е преработен за PIC процесорите, като това е допълнителен модул за MPLAB развойната среда.

 
 






 

Създателите на С компилатора за PIC процесорите са дали пълно описание  и много допълнителна информация за начина на изписване на командите, всички необходими настройки за свързването на софтуера на езика С/С++ със контролните регистри на процесорите.
1.     Среда прогрмиране  на *.HEX файловете в процесорите – MPLAB IPE
Следващата програма която се инсталира заедно със развойата среда е програмата която се използва за качване на вече компилираният файл във конкретния процесор. Програмата разпознва програматора на същата фирма PICKIT 3 като в нея зареждате фашият готов компилиран *.hex файл и го зареждате в процесора. След това монтирате процесора на платката със останалите елементи и ако всичко сте направили както трябва електронната схема трябва да тръне веднага след подавне на захранването. Програмата предлага различни опции за програмирането на всички процесори, като от вас се иска да си направите съответен цокъл за монтирането на процесора по време на програмирането. За различните корпуси на процесорите има различни по брой пинове цокли за монтаж, като за процесорите със SMD монтаж може би е най добре да се програмират дирекнто на платката или на специален отваряем цокъл за съответния корпус. Ще разгледаме това в следващите уроци.

 
 

На края на урока ще дадем малко повече графична информация от самите програми.
1.     Foxit PDF Reader – без нея нищо няма да направите
Програмата за прочитане на pdf файлове ще ви трябва постоянно. С нея може да отворите и да прочетете всеки един файл описание на кой да е процесор, както и на всички други интеграли в електрониката, пасивни и активни елементи, цокли, транзистори и други използвани в електрониката компоненти. Както всички основни функции, програмата има и търсачка, допълнителен плъгин за ms office пакета, много полезни функции за отпечатване и други. Исключително полезна и подорбно направена програма за всички които ще имат работа със всякакви pdf документи. Може да бъде изтеглена свободно от нета има я навсякъде. Потърсете в сайтовете за сваляне последната версия, като това ви гарантира последно добавени функции и изчистени грешки от предходни версии на програмата.
 

1.     Adobe Photoshop 7.0 – желязна програма за обработка на растерна/пикселна графика
Едва ли има някой който да не знае за photoshop. Това е програма която съм започнал да ползвам през 1999-2000г. Тогава photoshop беше само със команда undo, без history за направените операции и без много други екстри. Днес photoshop  е версия CS6 изключитело мощна програма за обработка на пикселна графика, всякакви печатни проекти, издания, реклама, разпечатки, уеб дизайн и обработка на всички видове графични формати, много графични мощни ефекти върху обработваните изображения. В нашият екип използваме версия 7.0 защото не се нуждаем от толкова много мощност на последните версии на програмата. Имаме за обработка изходни 2D и 3D графични файлове от програмите за проектиране на електрониката, снимки на готови електронни модули, графична информация от различни етапи на програмирането на процесорите, както и малко рекламни снимки и графики за сайта който посещавате. Малко колажи със графики и снимки са възможни, както и по сложни доста проекти, във тази версия има заложени много графични ефекти, има възможност за добавяне на графични плъгини от различни софтуерни групи, изобщо всичко което можете да решите да направите със photoshop 7.0 можете да свършите както сега така и след време, стига да искате да разберете, научите и работите растерна графика. Ще во покажа снимка на логото на тази версия на photoshop като в нета може да намерите и всички останали версии на програмата до последната излязла за употреба. За нуждите на електрониката, за да се рекламира и продава тази стара, но вдостатъчно мощна версия на photoshop e напълно достатъчна.

 


Изображения от работната среда на photoshop можете да намерите нета, както за тази така и за всички следващи най нови версии на този мощен софтуер.
1.     Векторна графика – COREL DRAW X5 – който не знае да работи с корел няма да яде !!
Тази програма е основната за обработката на векторната графика в рекламата. Програмата за проектиране на печатните платки поддържа екпсорт на вашите проекти във няколко векторни файлови формата. Също така през corel draw можете лесно да размножавате бройки на печатни платки във хартиените формати, редакция на векторната графика е възможна на всички нива, добавяне/редакция на надписи и много други операции във всички векторни файлови формати. Предпочитана версия на corel draw e X5, X6 като последната X7 може да е доста тежка и излишна за вашите нужди в електрониката. Corel draw поддържа импорт и експорт във всички растерни графични формати, като с това могат да бъдат композирани всякакви графични печатни проекти, рекламни стикери, календари, визитки, плакати и много други. Програмата има изход към всички режещи плотери за самозалепващо фолио, хартии всички типове, както и за по сложни обработващи машини, като 3D фрези, плотери, сканиращи устройства и много други машини и механизми. Векторната графика е изключителномощен дигитален инструмент за обработка на информацията, като директно от чертожната дъска проектите могат да бъдат произведени на машина в готови детайли. За електрониката corel draw e много важен защото в програмата можете да нанесете допълнителни корекции, които после да се появят на вашите печатни платки. Различните технологии на производство на печтни платки налага добре познаване и работа със корел драу, за да можете да прозиведете вашите прототипи на работещи електронни схеми, а след това и останалите стотици бройки от вашите електронни проекти.


Производителите на прототипни печатни платки които ползват технологията – ситопечат искат определени варианти на вашите файлове за да направят платките за вашите прототипи. Ако не спазите изискванията за обработка на векторните файлове най вероятно ще ви върната файла за редакция, докато направите графичните прототипи на платките както трябва за прозиводството.
1.     NOTEPAD / NOTEPAD++ - текстови редактори съ сголеми възможности
За нотпад – стандартния в уиндоус, съм написал цял урок в блога. За NOTEPAD++ обаче няма да ми стигнат и пет урока. Това са текстови редактори които имат големи възможности за обработка на обикновенни текстови файлове. Така е защото всички hex файлове са обикновен текст от числа, букви, цифри, знази, които обаче се разпознават от процесорите, защото това е шестнайсетичен код който процесорите прочитат и изпълняват. Програмата за програмирането на процесорите и развоната среда MPLAB IDE/IPE всъщност създават/редктират един и същ текстов файл със вашият софтер. На следващата графика ще покажем нагледно как изглежда един hex компилиран файл в двете програми.
 

 





  

Разлики в моделите на процесорите – параметри, корпуси, монтаж
В този урок ще ви покажем разликите в моделите, процесори според тяхните параметри, различните корпуси в който може да бъде произведен даден модел процесор, както и начините за монтиране и демонтиране на даден процесор според неговия корпус.
Започваме от избраният от нашият екип PIC 16F1827, като след това ще ви покажем процесора от по голямата фамилия PIC 18F4620 и накрая от същата фамилия PIC 18, ще ви запознаем и със 18F66К22. Последният е със брой на пиновете в корпуса 64 пина, като размера на процесора не трябва да ви бърка с това колко е мощен, бърз и/или удобен за дадено приложение. Ще видите снимки и картинки от програмата за проектиране на електронни схеми, симулации и печатни платки proteus. Както и няколко 3D графики от същата програма.
PIC 16F1827

 

Графиката може да ви покаже в нагледен вариант описанието на основните параметри както и означенията на всеки пин на процесора каква функция може да изпълнява. В пълното описание на процеосора ще намерите всичко за неговите функции,скорост, мощност и възможности в продукти в реалния живот. На следващата графика ще покажем един от корпусите в които се произвежда процесора, като всички останали може да видите на сайта на процесора в дясно са показани в подходящ ред различните корпуси в които се произвежда.


Размерът на процесора в този корпус е според установен стандарт в произдоството, като според броя на пиновете е и дължината и широчината на процесора. Програмата за проектиране е спазила всички стандарти за размерите за да може проектите и произведените печатни платки да съвпадат със размерите на монтираните процесори. Всички подробности ще разгледаме когато започне проектирането на печатните платки в реалните примери. На следващата графика ще видите 3D модел на процесора в този корпус за да получите реална представа как изглежда, а същи така ще направим и една снимка от реална платка на същия процесор за да видите че проектирането и производството на електроника е процес при който всичко се случва в реално време и размери от начертаването до производстовото и монтажа.


 


3D моделите на всички 18 пинови процесори изглеждат по този начин, като от вас зависи само в какво приложение ще използвате даденият процесор. Този който е показан е със 18 пина, като във същият изглед има процесори със по малко или със повече пинове. В различните фамилии процесори които ще разгледаме по късно има процесори със 8 до 40 пина за този корпус, като всеки процесор модел процесор има различен брой пинове според неговата архитектура, възможности, скорост, периферни регистри и други особенности.
Следващият процесор е от фамилията PIC18, това е средно мощен 40 пинов процесор, който широко се използва за доста сериозни приложения. В нашият екип е добре познат и употребяван в развойни платки, управление на дисплей, релейни системи, комуникация с компютърни програми и други.
18F4620
Процесорът е показан в един от корпусите в които се произвежда, като на сайта може да видите и другите корпуси, а във спецификацията може да прочетете разликите във пиновете в различните корпуси.



 

Обърнете внимание на това че по-малкият процесор има на секи пин по много повече описани възможности на функции на пин, за разлика от по големия процесор. Това е така, защото по малките процесори са проектирани да извършват малко на брой едно времменни операции за секунда. Това също е съразмерно и със тяхната скорост, размера на рам паметта, рзмера на программмните памети и другите характеристики. Това означава че малките проццесори имат вградени много функции, но за дадено приложение може да използвате една и/или две едновременно. За това на означенията на всеки пин надписите са толкова дълги, много функции но поради малкия брой пинове, рам, флаш и мощност, можете да включите в употреба само една или две едно временно. За това когато има нужда от процесори които да вършат много и различни задачи с техните пинове, използваме процесори със повече пинове, рам памет, големи скорости и други екстри за да реализираме нашите приложения. 18F4620 предлага всичко в един корпус. За това на неговите пинове които са 40 на брой има малко описани функции. Проектантите на процесора са разделили между всички пинове достатъчен набор от функции които могат да ви бъдат полезни за много на брой приложения. Това разделение на функциите между по големия брой пинове е добре и за програмистите защото за всеки пин имат по малко системни регистри за настройка. Лесно се намират в описанието регистрите за дадена функция като след това избирате на даден пин или цял порт /5-6-8 пина/ коя функция да бъде включена, като всички останали са изключени. Също така има възможност от даден порт един, два или три пина да изпълняват една функция, като останалите пинове да изпълняват другата функция на порта. Пиновете на всеки порт са независими един от друг и може да си настроите както ви е удобно според проекта на печатната платка.
4620 печатна платка



 

На графиката може да видите, размера на процесора в милиметри, както номерацията на пиновете, номерацията според схемата и жълтата линия която показва къде е края на печатната платка. Обърнете внимание че първият пин на корпуса на процесора излиза на печатната платка със квадратен профил. Всички останали са със кръгъл профил. Както и това че квадратчето е винаги към вдлъбнатината на корпуса на процесора за да можете да се ориентирате кой пин е първи в корпуса на процесора. Това е стандарт за абсолютно всички интегрални схеми произвеждани в света. В този корпус се произвеждат различни интегрални схеми от различни фирми в електрониката, както и много от моделите процесори на microchip от различните фамилии. На следващата графика ще ви покажем и тримерния проект на процесора за да добиете представа за реалният процесор. Снимка от реална платка също ще ви покаже как изглежда процесора и как да определите първият пин.


Процесорът е доста голям като размер, в днешно време в такъв корпус и с толкова брой пинове могат да се намерят процесори със скорост до 100 мегахерца че може и повече /100MHz/. в по следващите уроци ще разгледаме различните марки процесори и тяхните основни параметри, като направим сравнение между корпусите, скоростта, мощност и брой пинове.
Последният който ще дадем за сравнение е от същата фамилия PIC18. Това е доста добър и мощен процесор, който има 64 брой пина. Имам такъв запоен на тестова платка. Ще ви покажа снимка на процесора. Това е доста мощен процесор, с много пинове, много рам, мощност и всичко по много. С този процеор могат да бъдат реализирани доста сложни контролери в електрониката като се има предвид предаване на данни през локалните мрежи, различни няколко на брой комуникационни протоколи и канали, както и управление на графични бързи дисплеи за показване на графични криви от математични уравнения и сложни изчисления. Процесорът има много на брой пълни 8 битови шини/порта/ като всеки от портовете може да бъде една от няколко функции едно временно. С достатъчно флаш и рам памет както и скорост този процесор е доста показателен че размера на корпуса не е толкова от значение. Прозивежда се само в корпус за едностранен монтаж или така нареченият SMD/смд/ монтаж, който може да се постигне със запояваща станция с горещ въздух. За този корпус е препоръчително да се снабдите с необходимото оборудване преди изобщо да започнете работа с тоз процесор. Предварително запоен на преходна платка процесорът лесно може да бъде програмиран при честа смяна на софтуера до достигане на крайният вариант. Когато това стане останалите бройки от произвежданото количество могат да бъдат директно запоени на платката, като ЗАДЪЛЖИТЕЛНО пак се оставя порт за програмиране на процесора, както е запоен на конкретната платка.
Ето и схема от програмата за електрониката.

 


Направете сравнение между трите процесора като имате предвид броя на пиновете, броя на целите 8 битови шини, както и сравнение на основните параметри на трите процесора. Внимателно прочетете на пиновете на трите процесора означението на всеки пин за да видите на кои процесори съвпадат основните функции на пиновете и на кой процесор има функции допълнително проектирани само за даден процесор. Повечето от функциите на пиновете и на трите процесора най вероятно ще съвпаднат за това ги разгледайте внимателно, като в описанието на всеки един процесор има пълен разбор на всички пинове. Четете внимателно
печелите обезателно.


 

На тази графика може да видите размера на корпуса на процесора червените правоъгълници означават че пиновете на корпуса са само от едната /горната/ страна на платката. На предните графики пиновете са във виолетово, което означава че има контактни площадки и от двете страни. От горе са червени, от долната страна на платката са сини, а когато са и от двете страни стават виолетови. Програмата има възмжност при проектирането на печатната платка за всяки един чип да избира от коя страна да бъде монтиран чипа и спрямо това от коя страна да има контактни площадки на пиновете, но за това понататък.
Тримерната графика ще покаже по нагледно проекта на процесора, като на реалната снимка ще бъде в мащаб примерно колкото монета от 10 стотинки.



На предните тримерни графики можеше да се види че пиновете на процесорите пробиват платката. На тази графика се вижда че пиновете на корпуса на процесора са запоени само от горната страна. Това е СМД/SMD/ монтаж, може да се прави на ръка, може и със машина, която много бързо и точно може да насити голям брой печтни платки. Името на машината е PICK&PLACE / пик енд плейс /. На български се превежда – вземи и сложи. Което всъщност е и нейното действие върху готовите печатни платки. Можете да потърсите в интернет има много клипчета с такива машини, някой са по добри, някои са по малко производителни има всакакви модели, марки и реализирани конструкции.

 



На последната графика ще покажем на общ план трите процеосора за да има визуално сравнение между трите.
Общият план на корпусите както във проекта на платката така и във 3D проекта ще даде представа за реалните размери, брой пинове, разположение и монтаж на тези три процесора. Сравнете корпусите, параметрите и броя на пиновете за да видите за какви приложения могат да бъдат използвани тези процесори.

Разлики в моделите на процесорите – параметри, корпуси, монтаж
В този урок ще ви покажем разликите в моделите, процесори според тяхните параметри, различните корпуси в който може да бъде произведен даден модел процесор, както и начините за монтиране и демонтиране на даден процесор според неговия корпус.
Започваме от избраният от нашият екип PIC 16F1827, като след това ще ви покажем процесора от по голямата фамилия PIC 18F4620 и накрая от същата фамилия PIC 18, ще ви запознаем и със 18F66К22. Последният е със брой на пиновете в корпуса 64 пина, като размера на процесора не трябва да ви бърка с това колко е мощен, бърз и/или удобен за дадено приложение. Ще видите снимки и картинки от програмата за проектиране на електронни схеми, симулации и печатни платки proteus. Както и няколко 3D графики от същата програма.

Графиката може да ви покаже в нагледен вариант описанието на основните параметри както и означенията на всеки пин на процесора каква функция може да изпълнява. В пълното описание на процеосора ще намерите всичко за неговите функции,скорост, мощност и възможности в продукти в реалния живот. На следващата графика ще покажем един от корпусите в които се произвежда процесора, като всички останали може да видите на сайта на процесора в дясно са показани в подходящ ред различните корпуси в които се произвежда.

 

продължава за регистрирани потребители ...

системата за регистриране вече работи, всеки който иска да чете за pic процесорите е свободен да се регистрира. в предните статии е описано как да се направи това, след плащането профила на потребителя ще бъде активиран. първият урок е публикуван, за регистрирани потребители е качена пълна версия на урока приятно четене.

 

Здр, на всички които искат да научат за електрониката и програмирането. Нашият първи урок ще започне със събирането на информация за това как да изберем процесор, какви характеристики са важни на различните процесори, кои са най важните параметри на процесорите за даденото приложение и как да определим схемното решение за избрания от нас процесор. Първо начертаваме схемата. Нашата първа схема ще започне със един процесор и един светодиод, както започнахме и със TTL примерите и уроците в електрониката. Направете разликата че схемата в която ще изпробваме софтуера И схемата която ще бъде за конкретната печатна платка се различават доста по състав на елементната база, както и по някои стойности на пасивните елементи като – резистори, кондензатори, диоди, светодиоди, транзистори, други TTL интегрални схеми, куплунзи за авързване на кабелите към платката и други елементи.

 

урокът продължава за регистрираи потребители ....................